utorok 8. júla 2014

Robiť ťažké veci (Kumran, 2011)

Predstavenie knihy od A. a B. Harrisovcov

Knihu, ktorú by som vám chcela predstaviť, napísali dvaja autori – devätnásťročné dvojčatá. Mne samej sa dostala do rúk, keď som bola dvakrát taká stará ako čitateľ, pre ktorého je určená. Napriek tomu ma dosť obohatila. Ale pekne po poriadku. Bratia Alex a Brett Harrisovci napísali knihu Robiť ťažké veci (Do Hard Things) s túžbou postaviť sa proti nízkym očakávaniam, ktoré sú v dnešnej dobe kladené na tínedžerov. Chcú povzbudiť dospievajúcu generáciu, aby sa novým spôsobom pozrela na potenciál, ktorý Boh vkladá do našich rúk a začala ho využívať. Harrisovci vychádzajú z toho, že spoločnosť tínedžerov vníma ako skupinu konzumentov medzi a čaká od nich len problémy, čo nazývajú „mýtom adolescencie“. Predstavujú názor, že tínedžerstvo ako medzistupeň medzi detstvom a dospelosťou vlastne nikdy neexistovalo a na základe príkladov z biblickej a svetovej histórie ukazujú, ako sa dá toto obdobie produktívne využiť. Potom uvádzajú mnoho príbehov o amerických tínedžeroch, ktorí sa rozhodli vykročiť zo svojej zóny pohodlia a tipy, ako to môžu urobiť aj čitatelia knihy.

Hoci Harrisovci vyrastajú v USA, kniha má čo povedať aj slovenským čitateľom. Ide o to, že človeka vyzýva k aktivite, ku krokom odvahy a viery, k tomu, aby sme sa stali príkladom a vplyvom. Ja sama som z obdobia detstva skôr zvyknutá na to, že vytŕčať z radu sa nepatrí. Často som sa túžila k niečomu pridať, ale len málokedy som nazbierala odvahu dobrovoľne sa prihlásiť a povedať, že som to ja, kto danú vec vie a chce urobiť. A tak som (často neúspešne) len čakala, že ma niekto osloví. Po rokoch sa situácia obrátila. Ja sama som dostala zodpovednosť pozývať ľudí, aby sa pridali do nejakej služby. A prišla som na zaujímavú vec. Ľudia chcú – ale nepovedia to. A tak som si povedala, že to treba zmeniť a že začnem od seba. Začala som (tak ako mnohí z tejto knihy) hovoriť: Chcem pomôcť! A urobím to rada. A viete čo? Je to skvelý pocit.

Kniha môže povzbudiť nielen tínedžerov, ale aj tých, ktorí majú vzťahy s mladšími ľuďmi. Každý má totiž v sebe dar zmeniť seba, zmeniť svoje okolie a mocou evanjelia, ktorá nám bola daná, zmeniť svet. Privilégium povedať o tom mladým, povzbudiť ich na každom dôležitom kroku a stále sa za nich modliť však patrí nám skôr narodeným. Tak ho využime, napríklad aj tým, že niekomu z nich darujeme knihu Robiť ťažké veci.

Jarmila Kušnieriková

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára