sobota 2. februára 2013

The Shining - Osvietenie


 (1980, S. Kubrick, podľa knihy S. Kinga)


Začínajúci spisovateľ Jack (Jack Nicholson) prijíma pracovnú ponuku byť správcom odľahlého horského hotela, ktorý je v zime úplne prázdny. Počas pracovného pohovoru sa dozvedá o tragédii ktorá sa tu v minulosti stala. Jacka však táto informácia neodradí, pre spisovateľa je predsa pokoj a samota ideálna kombinácia pre úspešnú prácu. Jackova manželka Wendy (Shelley Duvall) a ich syn Danny (Danny Lloyd) prichádzajú do hotela spolu s ním a videnia malého chlapca už dávajú tušiť, že luxusný hotel skrýva hrôzy, ktoré čoskoro začnú ovplyvňovať jeho obyvateľov.

Ak sa niekto rozhodol pozrieť si film Shining a pri vyberaní filmu si nevšimol jeho žáner, už pri úvodných tónoch filmu vycíti, že sa jedná o horor. Na začiatku filmu vidíme krásnu prírodu, hory, lesy a auto idúce úzkou cestou, tiahnucou sa týmto krásnym prostredím. Ale z ponurých tónov hudby, ktorá postupne prechádza do rôznych zhlukov vysokých tónov, cítime zlo, nebezpečenstvo, šialenstvo...

Hudba, zvuková kulisa a zvukové efekty zohrávajú vo filmoch vo všeobecnosti veľmi dôležitú úlohu, pretože diváka dokážu podvedome, viac či menej, emocionálne naladiť. 

V tomto filme je veľmi efektná a zároveň efektívna kombinácia ponurých, nízkych a vysokých, akoby „vreštiacich“ tónov. Spolu s ozvenou buchotajúceho písacieho stroja a duniacich koliesok autíčka-trojkolky, na ktorom sa malý chlapec premáva prázdnymi priestormi obrovského hotela, postupne vyvoláva v divákovi pocity stiesnenosti a prichádzajúceho zla.

V každom filme nás okrem hudby silno vťahujú do deja práve hlavné postavy príbehu. Jack Nicholson, ktorému sa postupne pod kožu dostáva nadprirodzené zlo, je nesmierne presvedčivý. Jeho výraz tváre a šialené pohľady v nás vyvolávajú pocit, akoby sme boli v hotely spolu s sním. Sú to práve emócie zračiace sa v tvárach hercov, ktoré divák veľmi presne zachytáva a pokiaľ má pocit že sú autentické, ľahko sa z hercami stotožní. Mnoho hororov v nás dokáže vyvolať napätie, strach, či dokonca des, iba prejavmi emócii hlavných postáv v kombinácii so správnym hudobným pozadím.

Ako v mnohých iných filmoch tohto žánru, aj tu hrá istú úlohu nadprirodzeno a jeho postupné prenikanie do myslenia a správania ľudí. Avšak to čo v nás vyvoláva strach a napätie je predovšetkým izolácia hlavných postáv a jej psychologický vplyv na ich osobnosť. Kamera, strih, hudba, toto všetko nám režisér predkladá tak majstrovsky, že obrovská ťarcha samoty a pocit izolácie na nás silne doliehajú počas celého filmu. Sme svedkami psychologickej drámy, ku ktorej sa po jej pozretí v mysliach vraciame znova a znova, ale nie v podobe nočných môr, ale v úvahách nad rôznymi prvkami tohto filmu.
Samozrejme, nie je horor ako horor. Medzi filmami tohto žánru je niekoľko výnimočných a kvalitných, ale tiež množstvo takých, ktoré by som nikomu pozerať neodporúčala. Sú to filmy, ktoré sa snažia v divákovi vyvolať strach krvavými scénami, brutalitou vrážd či prítomnosťou duchov a démonov. Ja osobne nemám rada ani príliš mnoho zvukových efektov, kedy sa režiséri snažia vyvolať v nás strach neočakávaným, silným zvukom. Je pravda že sa takéhoto neočakávaného zvuku zľaknem, ale v konečnom dôsledku nie som vystrašená, iba vnútorne vystresovaná.

The Shining/Osvietenie (a ďalšie kvalitné horory) nám poskytujú priestor na prežitie emócii strachu a napätia aj bez prílišného násilia, krutosti, zvukových šokov či útokov duchov a démonov. Preto, keď máme náladu na horor a chceme zažiť trocha príjemného strachu, venujme dostatok času správnemu výberu filmu. Pretože to čo si raz pozrieme ostane v našom podvedomí, a možno i vedomí, ešte dlhý, dlhý čas. Ak si chceme pozrieť horor, pozrime si taký, ktorý je skutočným umeleckým dielom a nezaťažujme svoje mysle a prežívanie niečím, čo nám v konečnom dôsledku viac ublíži ako nás zabaví.

Ráchel Uhrinová (absolventka psychológie na UCM v Trnave a teológie na UMB v B. Bystrici)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára