pondelok 30. apríla 2012

pokušenie

S ľútosťou priznávam, že aj ja som podľahol nástrahám facebooku. Časovo ide o dve obdobia. Obe končili tým, že som si zrušil účet. 

Na príťažlivom fb som sa zaregistroval asi pred troma rokmi. Lákalo ma chatovať, pozerať fotky, písať statusy, ale hlavne niečo porábať na internete. Po necelom roku som z fb náhle odišiel. Nespomínam si na všetky dôvody, ale ten hlavný si pamätám. Nebol veľmi cnostný. Ako je pre mladých v puberte typické, aj ja som veľmi túžil byť jedinečný. Táto túžba bola ešte posilnená tým, že celkovo nemám rád, keď som akoby súčasťou stáda. Tak som ďalej fungoval bez fb a bolo mi lepšie. 

V lete 2010 som sa na fb vrátil. Vtedy som bol členom tímu, ktorý pripravuje evanjelizačné tábory pre stredoškolákov a snaží sa vytvárať s nimi dlhodobé vzťahy. Fb na to vyzeral ako dobrý nástroj, tak som „zaprel sám seba“ a vrátil sa. Odvtedy som fb často využíval, ale na budovanie vzťahov veru nie. Stal sa pre mňa akýmsi pokriveným zrkadlom. Poskytol mi falošný pocit bezpečia. Mohol som sa vyjadrovať bez toho, aby som dostal skutočnú spätnú väzbu. A tak som vypisoval trúchlivé statusy, v ktorých som, ako už mám v povahe, nariekal nad sebou, nad krivdou, ktorá sa mi deje v zlom svete, nad tým, aký je život ťažký a podobne. Umáral som sa v sebaľútosti. Okrem toho som si dovolil poslať ľuďom komentáre, ktoré by som sa tvárou v tvár vysloviť neodhodlal. Týkali sa citlivých vecí, poškodil som vzťahy a zranil ich aj seba. Navyše, fb sa zmenil na nebezpečného požierača môjho času. Hodiny, ktoré by sa boli dali využiť omnoho lepšie, som tam presedel zbytočným prezeraním fotiek a čítaním statusov. Skoro nič dobrého som na fb nerobil a budovanie vzťahov to ani nepripomínalo. 


Vďaka Bohu som si toto všetko časom uvedomil a nasledovný postup bol jasný. Odchod z fb č.2. Teraz to už nebola túžba byť iný. Boli to dobré dôvody. Fb je pre mňa priveľkým nebezpečenstvom. Prináša pokušenie, ktorému neviem odolať, a tak sa mu radšej vyhýbam. Vzťahy mám rád hlboké a nechcem byť povrchný. 

Šimon Evin

1 komentár:

  1. Prosím vás, prečo stále vypisujete antifacebookovské články? FaceBook, rovnako ako oheň, voda a čokoľvek iné na svete, je veľmi zlým pánom, ale tiež veľmi dobrým sluhom.
    Záleží na ľudskom srdci, na postojoch a motívoch.
    To, že niekto facebooku neporozumel, alebo že iný podľahol hrám, ďalší pýche alebo snahe ukázať sa, je subjektívna skúsenosť. Osobne si vážim všetky názory, aj ľudí, ktorí FaceBook jednoducho nepotrebujú, aj tých, ktorí ho denne využívajú a dokonca sa v rámci tejto sociálnej siete aj hrajú. Ale tvrdiť radikálne NIE, FB JE ZLÝ, tak ako radikálne ÁNO, BEZ FB ANI NEŽIJEŠ, je najnebezpečnejšie čo kresťan urobiť môže. Je to o vašom postoji!
    Vyjadrujete sa tu mnohí o tom, ako to VÁS ovplyvnilo - a na základe toho vyslovujete verdikt, že táto sociálna sieť je nebezpečná. Kto ste, aby ste sa povyšovali nad iných? To, že ste vy v nečom zlyhali, neznamená, že ostatní zlyhajú ako vy!
    A jasné, že nebudem na FB ani NIKDE INDE na nete zverejňovať intímne info o sebe - !?

    OdpovedaťOdstrániť