utorok 28. februára 2012

pohľad lekára

Možno si povieš, zase nejaký odborník, ktorý nás ide poučovať o tom, aká je marihuana nebezpečná a škodlivá. Som lekár, ale nechcem tu teraz písať nejaké odborné poučky alebo štatistiky, myslím si, že toto nie je pre to najvhodnejší priestor. Nakoniec, dostupných informácií o marihuane je dosť, a „veď každý predsa vie, že marihuana a drogy škodia zdraviu“, tak ako „každý vie, že fajčenie a alkohol škodia zdraviu“. 

To, o čo sa chcem s Tebou podeliť je moja osobná skúsenosť s ľuďmi fajčiacimi marihuanu, nakoľko mám s nimi veľmi bohaté skúsenosti. Pracujem 13 rokov ako psychiater a vo svojej lekárskej praxi som sa stretol s viac ako 600 ľuďmi (práve som prepočítal svoje lekárske záznamy), ktorí ju obľubovali. Teda, aby som bol presný, tých ľudí bolo omnoho viac. Ale práve týchto 600 boli naozajstní THC experti v zmysle, že oni nielen fajčili marihuanu, ale mali v tejto súvislosti aj veľmi vážne problémy – opakovanie ročníka, vyhodenie zo školy, prepustenie z práce, rozchod s partnerom, rozvod, vyhodenie z domu, umiestnenie v diagnostickom ústave, trestné stíhanie, závislosť, zdravotné problémy... 

Čo Ti teda môžem k tomu všetkému povedať? Aká je teda moja skúsenosť s týmito ľuďmi? Keď si dám jedenkrát jointa, ostanem závislý? Nie. Je to zábava dať si sem–tam jointa? Je. Pre týchto 600 THC expertov to bohužiaľ až taká zábava nebola a ani nie je, lebo: 

– Marihuana je krokom a mostom k tvrdým drogám. Mezi mojimi THC expertami nebol ani jediný, ktorý by zostal len pri marihuane, pritom to väčšina z nich takto plánovala. Skôr či neskôr vzali extázu, pervitín... 

– Z marihuany sa hlúpne. Moji THC experti z marihuany pekne pomaličky osprosteli. A ak s tým neprestali, osprostievajú veselo ďalej – ide im to dole vodou s pamäťou, sústredením, reakčným časom a výdržou. 

– Z marihuany človek zostáva chronicky apatický a stráca motiváciu k reálnemu životu. Ľudia, ktorí si dajú každý deň pár šlukov, vyzerajú na prvý pohľad dosť pozitívne. Vypadá to, že im je čo závidieť, väčšinou sa zľahka usmievajú, sú v pohode, svet gombička. Povznášajú sa nad všetky problémy. No to až natoľko, že zabúdajú na svoje každodenné povinnosti a nerozhádže ich ani udalosť, ktorá by mala rozhádzať každého. 

– Z marihuany sa môže ťažko zošalieť. Veľa z mojich THC expertov sa ťažko zbláznilo a nedobrovoľne používali módne doplnky ako klietka, putá a pampersky. Niektorých z nich to neprešlo doteraz. Je fakt, že z marihuany nezošalie každý, len malé percento. Bohužiaľ, fakt je aj to, že kto bude to malé percento, sa nedá predvídať nijakým spôsobom. Heslo „mne sa to nemôže stať“ platí iba pre tých, čo marihuanu neberú. 

To najlepšie som si nechal na záver. Kedysi, keď som ešte nebol lekár, dal som si sem–tam jointa aj ja. A bola to úžasná zábava. Nič vážne sa mi nestalo, som tu, živý a zdravý. No to bolo kedysi, časy sa zmenili, a teraz si už jointa nedám. Už nikdy. Tých dôvodov, prečo je to tak, je viac. Jeden z hlavných je ten, že som mal možnosť dôkladne spoznať spomínaných 600 THC expertov a ich 600 zničených životov. Mám z marihuany strach. Veľký strach. 

MUDr. Stanislav Kollár 
psychiater

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára