streda 4. decembra 2013

Výjazd do Kene

V októbri 2012 som začala Pánu Bohu slúžiť cez organizáciu Wycliffe Slovakia (ďalej WSK). Súčasťou mojej služby bola aj cesta do Kene. Spoznala som tam ľudí, ktorí pracujú na preklade Biblie, učia ľudí čítať a písať v rodnej reči a vytvárajú pre nich písmo a pravopis. Cieľom mojej cesty bolo nadviazať kontakty s pracovníkmi miestnej organizácie Wycliffe. Bolo to nevyhnutné pre moju službu koordinátorky projektového financovania vo WSK. Taktiež som sa viac zoznámila s tým, ako práca organizácie na mieste prebieha.



V Keni som strávila 2 mesiace. Spolu s riaditeľom WSK sme takmer 3 týždne cestovali divočinou, navštevovali projekty, spoznávali našich spolupracovníkov, navštevovali miestne cirkvi a stretávali domácich obyvateľov. Zvyšok času som pomáhala v hlavnom meste Nairobi alebo v jeho okolí.

Najväčším dobrodružstvom bolo cestovanie po Keni. Trmácali sme sa prašnými nevyasfaltovanými cestami na miesta, kam sa len tak belosi neodstanú (niekedy preto, lebo nechcú). Bolo skvelé sedieť v aute, rozprávať sa s kolegami zo Slovenska a z Kene a pozorovať okolitú prírodu, ľudí, ich obydlia a rôzne zvieratá. Deti niekedy obkolesili naše auto a len tak si s nami podávali ruky. Belocha niektorí videli po roku, niektorí prvýkrát v živote. Adrenalín mi raz zdvihlo, keď som si našla veľkého chrobáka v batožine. Kolega si podobného našiel priamo v posteli. Niekedy som sa zasa namiesto sprchy musela oblievať fľaškou s vodou. Ale v tom to je. Dobrodružstvo.



No nie všade to bolo takto. Hlavné mesto Nairobi je plne civilizované, podobne tak niektoré časti pobrežia. Ale stačí prejsť pár kilometrov a okolitý svet sa zmení. Keď sa vám napríklad spoza rohu ubytovacieho zariadenia, kde máte spať, vynoria 3 živé pštrosy a pri plavbe jazerom sa k vám priblíži krokodíl na vzdialenosť pol metra od člnu, to vás presvedčí, že ste naozaj v Afrike.

Ľudia sú tam nádherní. Tak zvonku, ako aj zvnútra. Čomu by sme sa od nich mohli učiť? Ich pokore, schopnosti počúvať druhých a úprimnému záujmu o seba navzájom.

Ale aj tam sa vzťahy niekedy narušia a kmene začnú proti sebe bojovať. Jedným, z nášho pohľadu veľmi kurióznym dôvodom, môže byť kradnutie si kráv. Ich majitelia sa radšej nechajú zabiť, ako by si nechali svoju kravu ukradnúť. Je to logické, pretože krava je tam zdrojom obživy a taktiež majetkom, ktorým platí ženích za svoju nevestu. Sumu pritom vyjednávajú ženíchovi a nevestini rodičia. To je v Afrike bežné. Muž tak preukazuje, že sa o nevestu dokáže postarať. Prináša tiež majetok ako náhradu za pomocníka v rodine, ktorého im berie. Keňa je však väčšinovo kresťanský štát. V kresťanských rodinách sa od tejto tradície platenia za nevestu postupne upúšťa. Zachováva sa len tradícia pytačiek a požiadavka na symbolickú sumu. Okrem kresťanstva je tam rozšírený aj islam a tradičné náboženstvá ako animizmus.

Čo som sa naučila. Moje predsudky o ľuďoch padali. Naučila som sa ísť viac do hĺbky v spoznávaní druhých ľudí a lepšie počúvať. Veľkou školou, ktorú mi Pán Boh dával, bola lekcia trpezlivosti. Môj deň nemal taký priebeh, ako by som si sama naplánovala a na návštevách úplne neznámych ľudí sme strávili viac času, ako som bola dovtedy zvyknutá. Títo neznámi sa však postupne stávali známejšími, niektorí z nich dokonca vzácnymi priateľmi, ktorí mi teraz veľmi chýbajú. Neviem, či by som sa do Kene vrátila natrvalo. Ale s láskou dúfam, že budem mať možnosť vrátiť sa tam aspoň na krátky čas. Opäť navštíviť (teraz už) známejšie miesta a stretnúť známych ľudí.


Niektoré miesta, ľudia a služby sa nám môžu zdať nebezpečné a nedostupné. Môžeme z nich mať strach a ten nás odrádza od misie. Niekedy je to však len to „NEPOZNANÉ“, čo nás odrádza, z čoho máme strach. Ale toto nepoznané, sa časom môže stať známym a ty nakoniec zistíš, že to miluješ. Neboj sa teda. Ak Pána Boha miluješ, chceš Mu slúžiť naplno a si aspoň trošku dobrodružný typ, možno je zahraničná misia služba aj pre teba. Vyskúšaj to!

Ak máš záujem dozvedieť sa viac o mojej službe vo Wycliffe, napíš mi na lenka_timkova@wycliffe.org.
Ak máš záujem sám vycestovať do zahraničia, napíš na info@wycliffe.sk.

Lenka Timkova



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára