piatok 3. mája 2013

Dvaja sa majú lepšie ako jeden

„... a potom bola svadba a tí dvaja žili šťastne, až kým nepomreli.“  Asi každý z nás pozná tento výrok už od skorých detských čias. Každý, komu rodičia čítali rozprávky, resp. kto si ich neskôr čítal sám, sa s týmito slovami určite stretol. V rozprávkach sa to väčšinou končí týmto strohým konštatovaním, nespomínajú sa detaily toho, ako sa ten konkrétny – zväčša romantický vzťah – vyvíjal ďalej; a takisto ani to, aké to bolo vtedy, keď už romantika trocha vyprchala. Ale veď ... je to len rozprávka. Každopádne, možno by sme radi žili v takej „rozprávke“ ... veď nikto sa nežení ani nevydáva s tým, že sa chce celý zvyšok života s niekým „nerváčiť“, trápiť, či bojovať. Ale ako na to?

Najskôr si položme niekoľko otázok, ktoré sa týkajú motivácie.
Ak chcem ísť do partnerského vzťahu, tak prečo? Prečo nad ním vôbec uvažujem? Dôvody môžu byť rôzne, napríklad:

- doma to už neviem s rodičmi vydržať; chcem sa čím skôr oženiť či vydať a vypadnúť z domu
- mám toľko problémov, že potrebujem niekoho, kto by mi s nimi pomohol
- všetci okolo mňa už niekoho majú a ja prežívam určitý tlak zo strany okolia
- hormóny vo mne pracujú naplno a moje telo si žiada sexuálne naplnenie
- jednoducho potrebujem niekoho blízkeho, s kým by som sa delil/a o to dobré aj zlé
- manželstvo a rodinu vidím ako dobrý a zdravý model spolužitia, v ktorom by som mohol/a dosiahnuť naplnenie a cítim sa na taký vzťah zrelý/á


 
Tých dôvodov by zaiste mohlo byť oveľa viac a zámerne som uviedol motívy dobré aj zlé. Je určite zodpovedné pravdivo a úprimne si zodpovedať otázku motivácie pre prípadný vzťah a to tak pred Bohom ako aj pred sebou samým. Je legitímne hľadať naplnenie v blízkom vzťahu, pretože s potrebou vzťahu sme boli stvorení: „Nie je dobré, aby bol človek sám“ hovorí Boh už v samom počiatku existencie človeka. Aby som nezostal sám neznamená však iba, že musím s niekým chodiť alebo sa oženiť, či vydať. Môžem mať veľa priateľov, kolegov, spolužiakov, príbuzných, ľudí zo spoločenstva, ... s ktorými potrebu vzťahov môžem mať naplnenú.

Partnerský vzťah je predsa len iný – je exkluzívny, jedinečný, nezameniteľný. Chodením nazývame partnerský vzťah, v ktorom sa usilujem seba aj toho druhého bližšie spoznať za účelom sobáša. Inými slovami – spoznať, či je to „ten pravý, tá pravá“ pre naše vzájomné celoživotné spolužitie. Partnerský vzťah potom vyvrcholí vzájomným záväzkom lásky, úcty a vernosti jedného druhému po zvyšok života („až kým nás smrť nerozdelí“). A zavŕšením tohto procesu je vzájomné vydanie sa a telesné splynutie.

V prípade, ak v procese poznávania jeden druhého zistíme, že z nejakých dôvodov náš partnerský vzťah nechceme zavŕšiť manželstvom, je legitímne vzťah ukončiť.

Aké kvality očakávam od svojho partnera? Táto otázka dosť súvisí s mojím vlastným nastavením. Stojí za to napísať si svoje hodnoty a zoradiť ich podľa dôležitosti. Zodpovedať si otázky typu: O čo chcem v živote usilovať? Čo chcem dosiahnuť? Ako a kedy to chcem dosiahnuť? Aké sú moje obdarovania a ako vnímam, že si ich chce Pán Boh použiť teraz a v budúcnosti? Keď som si už zadefinoval svoje životné nasmerovanie, môžem rozmýšľať o partnerovi. Teraz už totiž viem, čo môžem ponúknuť jemu a čím prispieť do nášho spoločného vzťahu ja. Na najdôležitejších hodnotách sa potrebujeme zhodnúť, inak budeme neustále a zraňujúco vzájomne narážať. (Bez toho by predstava takéhoto vzťahu bola ďaleko od spomínanej rozprávky ... :).

Oveľa skô,r ako nastane ten deň, keď sa rozhodnem do vzťahu vstúpiť, mám jedinečnú príležitosť pracovať na svojej príprave pre partnerský vzťah. Môžem rozvíjať svoj vzťah s Bohom (poznávať Ho a rozoznávať Jeho osobné vedenie), môžem sa učiť pokore, úcte, obetavosti, nezištnej láske, naučiť sa odpúšťať a žiadať o odpustenie, ... všetky tieto zručnosti určite využijem nielen v partnerskom vzťahu, ale aj v bežnom živote. A to, čo ešte určite môžem tiež, je žiadať Boha, aby toho, ktorého pre mňa pripravuje budoval a žehnal, chránil a viedol, ... hoci ja ešte teraz neviem kto to je. Boh však vie. Aj to je dobrá investícia do nášho budúceho manželstva.

 
Skôr, než sa dve cesty spoja v jednu, ruka navlečie prstienok na prst milovanej osoby, ústa vyslovia slová vzájomného záväzku a potom sa spoja v prvom manželskom bozku – je dosť práce na obrusovaní charakterov a pováh tých dvoch „koliesok“, aby zapadali hladko do seba a vytvorili súkolie, ktoré bude  harmonicky pracovať v mašinke spoločného života. A hoci to obrusovanie bude v manželstve pokračovať, tá práca predtým určite stojí za to!



Vladimír Sochor
YWAM – Rodiny s poslaním

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára