Či si to uvedomujeme alebo nie, na to, kým sme, kým sa chceme
stať a kým sa stávame, majú obrovský vplyv vzory. Médiá nám predstavujú
vzory, ktoré nie sú dokonalé, ale akoby sa dokonalosti približovali. Vidíme ich
všade, v televízii, časopisoch, na internete, bilboardoch... Každá druhá
reklama sa týka vzhľadu. Účinkujúcimi sú úspešní a známi sexi športovci,
modelky, herci... Predstavujú nám prostriedky či spôsoby, ako dosiahnuť náš
„vysnívaný“ vzhľad. Môže to byť kúpou zázračného prášku na chudnutie, správnym
tréningovým plánom vo fitku či posilňovni alebo tou „pravou“ farbou na vlasy,
maskarou, značkovým kusom oblečenia či čímkoľvek iným. Tieto reklamy nám
neponúkajú len samotný produkt, ponúkajú nám oveľa viac. Hovoria, že svet patrí
krásnym a príťažlivým ľuďom, že to, ako vyzeráme, je dôležitejšie než to, čo
robíme, že môj vzhľad = moja identita. Ich správou, ktorú nám prinášajú, ale nie
je len to, že my nie sme dosť pekní, ale že to môžeme zmeniť. Stačí len chcieť.
S týmto evanjeliom vzhľadu sme sa buď stotožnili, alebo s ním
bojujeme.
Je na tom, že chcem dobre vyzerať, niečo zlé?
Aby sme mohli rozhodnúť, potrebujeme poznať motív, otázka
znie: Prečo nám na tom záleží. Motívom môže byť túžba po uznaní, potvrdení, že
som niekto, boj o vytvorenie svojej vlastnej identity, po obdive a závisti
iných. Dôkazom, že sme na dobrej ceste, sa tak stáva počet komplimentov, či
„lajkov“ na profilových fotkách sociálnych sietí. Ak je toto zmyslom nášho
života, každodennou starosťou a túžbou, tak sme sa minuli cieľa.
Neboli sme stvorení na to, aby sme zo seba spravili čo chceme
ani aby nás iní obdivovali. Boli sme stvorení, aby sme boli Božími mužmi
a Božími ženami. To, že nimi nie sme, je výsledkom rebélie prvých ľudí.
Vďaka Kristovej obeti môžeme žiť nový život, ktorého zmyslom nie je sebaurčenie
ale nechanie sa pretvárať samotným tvorcom. Naším cieľom má byť stávanie sa
Božím mužom a Božou ženou, ale o tom sa dočítate v ďalšom čísle :)
...
Juraj Sabol
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára